Klassendynamiek…..een beeld zegt meer dan 1000 woorden! 💫
Het einde van de zomervakantie is alweer daar! Het schooljaar gaat van start!🤩
Een nieuwe groep verwelkomen. En op sommige scholen dezelfde groep weer ontvangen.
Toch kijkt niet elke leerkracht er naaruit zo 🤯 ; er kan vertwijfeling of zelfs zorg leven over een groep die na de zomer verwelkomd zal worden. Er is dan het afgelopen jaar al geregeld gesproken over de groepsdynamiek. Meidenvenijn. Buiten sluiten. Apenrotsgedoe. Kinderen die niet lekker in hun vel zaten. Schoolverzuim. Kinderen die zich niet veilig voelden. Extra gesprekjes. Ondanks alle interventies leek er moeilijk grip te zijn verkregen op de dynamiek, de onderstroom.
Door middel van groepsopstellingen met behulp van poppetjes kun je de sociale veiligheid bevorderen en/of bestendigen. Het is een vorm van systemisch werk, waarbij je de dynamiek letterlijk in beeld krijgt.
Als er in de onderstroom wat ‘aangeraakt’ wordt, dan zien we een toename in de groepscohesie, een betere sfeer, een veiliger gevoel voor elke leerling, zodat iedereen met een fijn gevoel naar school gaat, meer zichzelf durft te zijn en zich gezien voelt! Vaak zien we dan een toename in psychisch welbevinden (en daarvoor doen we dit!) én een verbetering in schoolresultaten.
📣 Het begin van het nieuwe jaar leent zich uitstekend voor een dergelijke interventie!
Interesse? Neem contact met ons op en vraag naar Leonie Fraterman of Rianne de Graaf, info@psynova.nl of 030 – 208 0346